W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Panel ułatwień dostępu
Kontrast
Powiększanie tekstu
Podświetlanie linków
Odstępy między tekstem

Sprawność artykulatorów mowy u dzieci

Sprawność artykulatorów mowy u dzieci.

Rozpoczynając edukację szkolną, dzieci wkraczają w etap intensywnego rozwoju mowy i komunikacji. Choć na ogół większość podstawowych dźwięków jest już opanowana (dziecko w wieku 7 lat powinno już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski języka polskiego), warto zwrócić uwagę na sprawność artykulatorów mowy- czyli mięśni i narządów (języka, warg, żuchwy, podniebienia), które umożliwiają precyzyjne i zrozumiałe wymawianie głosek. Pełna sprawność tych elementów jest kluczowa nie tylko dla poprawnej wymowy, ale także dla gotowości do nauki czytania i pisania.

Czym są artykulatory i dlaczego są ważne?

Artykulatory to „narzędzia”, których używamy do tworzenia dźwięków mowy. Ich prawidłowe, szybkie i precyzyjne ruchy są niezbędne do:

- prawidłowej artykulacji głosek- każda głoska wymaga przyjęcia przez język, wargi i żuchwę specyficznej, odpowiedniej pozycji. Np. głoska R wymaga wibracji czubka języka, a głoski S, Z, C, DZ (tzw. szereg syczący)- precyzyjnego ułożenia języka za dolnymi zębami

- płynności i tempa mowy- słaba sprawność artykulacyjna może prowadzić do nieprecyzyjnej, zniekształconej lub zbyt wolnej mowy

- rozwoju fonologicznego- zdolność do różnicowania i prawidłowego odtwarzania dźwięków wpływa na  późniejsze umiejętności językowe (np. słuch fonemowy)

Jak rozpoznać potrzebę ćwiczeń?

Obserwujcie swoje dziecko w codziennych sytuacjach. Zwróćcie uwagę, jeśli:

1. Wymowa jest nieprecyzyjna- mimo ukończenia 6-7 lat, dziecko nadal zamienia lub zniekształca głoski (np. sz na s lub r na l/j).

2. Mowa jest niewyraźna lub „leniwa”- dziecko mówi z małą ruchomością warg, jakby „przez zęby” lub ma ciągle lekko otwarte usta (co może wskazywać na nieprawidłowe połykanie lub oddychanie przez usta).

3. Występują  trudności z naśladowaniem min lub szybkim powtarzaniem- dziecko ma problem z szybką zmianą pozycji ust (np. na przemienne robienie „dzióbka” i „szerokiego uśmiechu”).

4. Występują trudności z unoszeniem języka- dziecko nie potrafi unieść języka za górne zęby lub wykonać nim szybkich ruchów (np. oblizywania ust dookoła).

Proste ćwiczenia artykulacyjne do wykonania w domu.

Regularne, ale krótkie (5-10 minnut) i zabawne ćwiczenia mogą znacznie poprawić sprawność mięśniową. Ważne, by ćwiczenia wykonywać przed lustrem, co ułatwia dziecku kontrolę ruchów.

1. Ćwiczenia języka

Język to najważniejszy artykulator!

- winda- unoszenie języka za górne zęby (do wałka dziąsłowego)  opuszczanie za dolne zęby.

- malowanie sufitu- oblizywanie czubkiem języka podniebienia od zębów do gardła i z powrotem.

- konik- kląskanie językiem- raz wolno, raz szybko.

- zamiatanie- wymiatanie czubkiem języka „śmieci” z buzi.

- ciasteczko- trzymanie kawałka wafelka lub czekolady na czubku języka uniesionym za górne zęby, bez użycia warg.

2. Ćwiczenia warg i policzków

Pomagają w precyzji głosek wargowych (p, b. m) oraz samogłosek.

- dzióbek i uśmiech- na przemian robienie mocnego dzióbka (jak do pocałunku) i szerokiego uśmiechu (rozciąganie kącików ust).

- balonik- nadymanie policzków powietrzem- najpierw obu, potem na przemian.

- wąchanie kwiatka- zasysanie policzków do wewnątrz (jakby wargi były przyssane do zębów).

- parskanie- naśladowanie konia.

- cmokanie- szybkie, głośne cmokanie ustami.

3. Ćwiczenia żuchwy

Wpływają na swobodę ruchów i szerokość otwarcia ust.

- ziewanie- szerokie otwieranie ust, naśladując ziewanie.

Żucie- naśladowanie dokładnego żucia gumy lub twardej przekąski.

Pamiętaj o konsultacji z logopedą.

Jeśli niepokoją Was wyraźne i utrzymujące się trudności w wymowie lub sprawności ruchowej artykulatorów, nie zwlekajcie z konsultacją u logopedy. Specjalista dokładnie oceni sprawność artykulacyjną oraz wymowę dziecka, a następnie wskaże indywidualny program ćwiczeń.

Należy również zwrócić uwagę, że ćwiczenia narządów artykulacyjnych, są kluczowe w terapii logopedycznej, na którą dziecko uczęszcza.

Prawidłowa artykulacja to podstawa w nauce, dlatego Wasze wsparcie i zachęta do wspólnych, zabawowych ćwiczeń są niezwykle cenne!

Data dodania: 17 listopada 2025