W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Panel ułatwień dostępu
Kontrast
Powiększanie tekstu
Podświetlanie linków
Odstępy między tekstem

Co to jest terapia logopedyczna?

Co to jest terapia logopedyczna?


      Terapia logopedyczna obejmuje swoim zasięgiem całość specyficznych, oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się.

Oddziaływania te mają na celu:

- usuwanie zaburzeń mowy;

- przywracanie mowy w przypadku jej utraty;

- nauczanie mowy, która się nie wykształciła;

- wyrównywanie opóźnienia rozwoju mowy;

- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej;

- likwidację przyczyn i skutków zaburzeń mowy.

      W przebiegu terapii wyróżnia się trzy stałe etapy: wstępny, właściwy i końcowy. W składa etapu wstępnego wchodzą wszystkie ćwiczenia, które poprzedzają właściwe postępowanie terapeutyczne, np. ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, narządów artykulacyjnych, słuchowe, ogólnej sprawności motorycznej, ćwiczenia poszczególnych funkcji psychicznych (uwaga, pamięć), ćwiczenia spostrzegawczości. Powyższe ćwiczenia mogą stanowić integralną część etapu właściwego. Etapy właściwy i końcowy są specyficzne dla różnych rodzajów terapii dla różnych zaburzeń mowy. Jest to między innymi wywoływanie i utrwalanie zaburzonych głosek.

      Terapia logopedyczna dostosowana jest do indywidualnych potrzeb dziecka i polega na budowaniu podstawowych kompetencji językowych. Podsumowując terapia logopedyczna to wszystkie czynności logopedy, rodziców i uczniów, które przyczyniają się do usunięcia zakłóceń komunikacyjnych.

 
Zasady terapii logopedycznej:

1.  Zasada wczesnego rozpoczynania terapii.

2.  Zasada indywidualizacji.

3. Zasada wykorzystywania w procesie terapii wszelkich możliwości pacjenta.

4. Zasada kompleksowego oddziaływania.

5. Zasada aktywnego i świadomego udziału.

6. zasada współpracy z najbliższym otoczeniem.

7. Zasada systematyczności.

8. Zasada stopniowania trudności.

 
      Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ:

✔ rodzaj wady wymowy lub/i zaburzenia mowy,

✔ sprawność umysłowa dziecka,

✔ sprawność aparatu artykulacyjnego,

✔ prawidłowa kompleksowa diagnoza,

✔ systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia z dzieckiem w domu,

✔ wczesne rozpoczęcie terapii,

✔ aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii,

✔ współpraca rodzica z terapeutą.

 

Data dodania: 21 lutego 2023