GMINNY ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Burmistrz Kołaczyc jest Przewodniczącym Zespołu Zarządzania Kryzysowego, odpowiada za bezpieczeństwo, usuwanie i likwidację skutków klęsk żywiołowych. Ustala zasady i zakresy odpowiedzialności dla poszczególnych podmiotów i osób w zakresie Zarządzania Kryzysowego. Do realizacji tych zadań powołuje Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego.
GMINNY ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO (GZZK) jest organem pomocniczym Burmistrza Kołaczyc w zapewnianiu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego, powołany Zarządzeniem nr 34/2015 Burmistrza Kołaczyc z dnia 14.04. 20215 roku „w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego”.
Zespół działa na podstawie art. 19 ust. 1 i ust. 4 oraz art. 20 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 261 ) ustawy o stanie klęski żywiołowej z 18 kwietnia 2002r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1897)
Burmistrz po otrzymaniu informacji o sytuacji kryzysowej:
1.Podejmuje decyzje o zwołaniu w całości lub wg potrzeb członków Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
2.Podejmuje decyzje o zwiększeniu obsady Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego i pracy w trybie ciągłym.
3.Poleca uruchomienie łączności na potrzeby działań Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego .
4.Zapewnia warunki pracy dla obsady Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
5.Nawiązuje kontakt z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego.
6.Organizuje działania związane z ochroną ludności na terenach zagrożonych.
7.Określa zasady współpracy z mediami.
Do zadań Zespołu należy w szczególności:
- monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji,
- realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej,
- opracowanie i aktualizowanie Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego,
- planowanie wsparcia organów kierujących działaniami na niższym szczeblu administracji publicznej,
- przygotowanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej,
- realizowanie polityki informacyjnej związanej ze stanem klęski żywiołowej.
Zadania Zespołu
Informacyjne - informowanie szczebla nadrzędnego, środków masowych przekazu, sąsiednich regionów o zaistniałych i możliwych nadzwyczajnych zagrożeniach, przebiegu działań ratowniczych oraz powstałych stratach i zniszczeniach, analizowanie publikacji dotyczących sytuacji kryzysowej.
Ostrzegawcze - ostrzeganie w trybie alarmowym służb ratowniczych i ludności o możliwościach powstania nadzwyczajnych zagrożeń, przygotowanie komunikatów dla ludności.
Koordynacyjne - koordynacja i wspieranie działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki systemu ratowniczego - gaśniczego oraz inne podmioty ratownicze i jednostki współdziałające.
Decyzyjne - wdrażanie i realizacja decyzji organów nadrzędnych o użyciu sił i środków do działań ratowniczych, ochrony ludności oraz likwidacji zdarzeń i usuwanie ich skutków.
Analityczno- planistyczne - przygotowanie analiz, prognoz i opcji działań, planowanie przedsięwzięć, przygotowanie projektów decyzji i zarządzeń, koordynowanie i kontrola realizacji przedsięwzięć.
Dokumentacyjne - ewidencjonowanie dokumentów, dokumentowanie zdarzeń, strat i zniszczeń, prowadzenie kalendarium działań.
Tworzenie baz danych - gromadzenie i przetwarzanie aktualnych informacji o potencjale ratowniczym gminy i możliwościach jego uzupełnienia.
Data dodania: 09 września 2022