W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Panel ułatwień dostępu
Kontrast
Powiększanie tekstu
Podświetlanie linków
Odstępy między tekstem

Wycieczka do Krakowa

26 października  2022 roku  48 uczniów z klasy szóstej  a i b oraz piątej w ramach programu „Poznaj Polskę” wyjechało  na dwudniową wycieczkę do Królewskiego Miasta Krakowa.

Pierwszym celem wyjazdu był Kopiec Kościuszki. Najpierw uczestnicy wycieczki  mogli zdobyć wiele interesujących  informacji  na temat  życia bohatera narodowego Polski i Stanów Zjednoczonych -Tadeusza Kościuszki , a później wszyscy wyszliśmy na kopiec, aby oglądnąć piękną panoramę Krakowa. Dodatkową atrakcją było spotkanie z amerykańskimi żołnierzami z 82. Dywizji Piechoty Morskiej.

Z Kopca Kościuszki udaliśmy się do Muzeum Lotnictwa Polskiego, gdzie pod opieką przewodników  poznaliśmy  historię lotnictwa na świecie, a szczególnie historię związaną  z odzyskaniem przez Polskę wolności i udziału w tym lotnictwa.

Najmilszym  punktem naszego wyjazdu w pierwszym dniu była niewątpliwie wizyta w Muzeum Żywego Obwarzanka. Dowiedzieliśmy  się jak powstaje obwarzanek oraz własnoręcznie wykonaliśmy go dla siebie.  Później obwarzanki zostały upieczone i każdy otrzymał swój. Pełni wrażeń  udaliśmy się do hotelu na nocleg  i późną obiadokolację.

Następnego dnia, po śniadaniu w formie szwedzkiego stołu,  udaliśmy się na zwiedzanie  centrum Krakowa.

Naszą wyprawę rozpoczęliśmy od  wizyty u smoka wawelskiego  Podczas wędrówki z Bulwarów Wiślanych w kierunku Wawelskiego Wzgórza zapoznaliśmy  się z historią Krakowa. Po dotarciu na Wawel zwiedziliśmy dziedziniec zamkowy, skąd udaliśmy się do Katedry. Uczniowie dowiedzieli się, że tutaj właśnie odbywały się wszystkie koronacje królów Polski, i że jest to również miejsce ich pochówku. Podziwialiśmy sarkofagi Władysława Łokietka, Kazimierza Wielkiego i Władysława Jagiełły. Później  weszliśmy do krypt królewskich , gdzie pochowani są między innymi Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Tadeusz Kościuszko, Jan III Sobieski , generał Władysław Sikorski oraz  tragicznie zmarła w katastrofie smoleńskiej para prezydencka Maria i Jarosław Kaczyńscy. Po wyjściu z krypt zwiedziliśmy wnętrze Katedry na Wawelu ze słynnymi kaplicami: Zygmuntowską i Wazów.

Następnie wspięliśmy się na wieżę, gdzie znajduje się najsłynniejszy polski dzwon-Zygmunt ufundowany przez króla Zygmunta Starego na cześć narodzonego syna.

Po wyjściu z zamku udaliśmy się ulicą Kanoniczą, mijając po drodze dom Jana Długosza, na Krakowski Rynek. Stojąc przy pomniku Adama Mickiewicza wysłuchaliśmy hejnału z Wieży Mariackiej , a później  zwiedziliśmy wnętrze Bazyliki Mariackiej ze słynnym ołtarzem Wita Stwosza.

Idąc ulicą Floriańską widzieliśmy dom Jana Matejki. Później dotarliśmy do Barbakanu i  podziwialiśmy Pomnik Grunwaldzki.

Po powrocie na rynek odnaleźliśmy miejsca związane z historią Polski: przyjęciem przez króla Zygmunta Starego hołdu lennego  mistrza krzyżackiego Albrechta Hohenzollerna w 1525 roku oraz  składaniem w 1794 przez przywódcę postania Tadeusza Kościuszkę przysięgi na wierność narodowi. Na rynku podziwialiśmy także Sukiennice, a uczniowie mogli kupić pamiątki i obwarzanki.

Następnie  widzieliśmy kościół franciszkański, gdzie znajduje się witraż  Stanisława Wyspiańskiego " Stworzenie ". Później  udaliśmy się pod okno papieskie, z  którego papież Jan Paweł II rozmawiał z wiernymi w czasie swoich pielgrzymek do Ojczyzny. Idąc Plantami doszliśmy do autokaru i wyruszyliśmy do Kołaczyc.

Z wycieczki przywieźliśmy, oprócz pamiątek, wiedzę  na temat historii dawnej stolicy Polski i  wspaniałe wspomnienia. Nowo poznane miejsca i wrażenia jakie na nas wywarły na długo pozostaną w naszej pamięci.