W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Panel ułatwień dostępu
Kontrast
Powiększanie tekstu
Podświetlanie linków
Odstępy między tekstem

„Jak przygoda to tylko w Warszawie”

„Jak przygoda to tylko w Warszawie”



    30 listopada 2022 roku  42 uczniów  klas VIII w ramach rządowego programu „Poznaj Polskę”   wzięło  udział w trzydniowej   edukacyjnej wycieczce do Warszawy. Wyjazd został dofinansowany w kwocie 15 tys. zł . Wszyscy uczestnicy zgromadzili się na kołaczyckim Rynku i o godz. 4.00 wyruszyli w drogę.

 

Dzień Pierwszy- Narodziny Ziemi. Eksperyment.

    Po dotarciu do Warszawy pierwszym celem była multisensoryczna wystawa w „Art. Box Experience”- „Save the Planet- Ocalmy Planetę”. Uczniowie mogli zobaczyć narodziny  gwiazd i galaktyki, a wraz z powstaniem Układu Słonecznego – początki naszej planety Ziemi. Byli świadkami cudu narodzin życia fauny i flory. Zajrzeli do wnętrza wulkanów i zanurzyli się w głąb oceanów podróżując przez wszystkie kontynenty i oceany z ławicami wielobarwnych ryb i opalizujących meduz. Momentem zwrotnym  opowieści było pojawienie się na Ziemi człowieka wraz z towarzyszącym mu rozwojem cywilizacji. Urzekające obrazy Wielkiego Wybuchu i dokumentacja fascynującego królestwa roślin i zwierząt ustępują miejsca imponującym wizualizacjom rewolucji przemysłowej, eksploatacji złóż i postępu technologicznego, ale też kroczącym w ślad za człowiekiem wojnom, pożarom i powodziom.

Chociaż wystawa SAVE THE PLANET – OCALMY PLANETĘ! ukazuje skutki, jakie dla Ziemi ma działalność człowieka, pozostawia nadzieję, ponieważ nie brakuje ludzi i instytucji, którzy walczą o przyszłość Ziemi. Piękne obrazy połączone z najnowocześniejszymi technologiami cyfrowymi i efektami  wizualnymi zrobiły na uczniach ogromne wrażenie.

    Kolejnym punktem było „Centrum Nauki Kopernik”, w którym   każdy znalazł coś dla siebie. W Teatrze Wysokich Napięć mogli obejrzeć spektakl z prądem w roli głównej, doświadczać, sprawdzać i eksperymentować. Poddawali się złudzeniu optycznemu. Dużym zainteresowaniem cieszyła się wystawa „Przyszłość to dziś”, na której  zaprezentowano najnowsze rozwiązania technologiczne. Skłoniła ona do zadawania pytań, na które nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Czy można zaprzyjaźnić się z robotem? Czy samochód bez kierowcy dowiezie nas bezpiecznie do celu? Czy sztuczna inteligencja może być artystą?

  Następnie uczniowie wraz z opiekunami udali się do „Planetarium” , w którym mogli obejrzeć film  „Narodziny Ziemi”.  

    Po dniu pełnym wrażeń i wizualnych doświadczeń uczniowie przemieścili się do bazy noclegowej, gdzie po obiadokolacji w swoich pokojach mogli obejrzeć transmisję meczu Polska- Argentyna.



Dzień drugi- Historia

     Po śniadaniu serwowanym w formie bufetu uczniowie pod opieką nauczycieli i przewodnika Pana Olafa  rozpoczęli zwiedzanie Warszawy od Zespołu zabytkowych cmentarzy wyznaniowych na  Powązkach- wśród pochowanych znajduje się wiele znanych i zasłużonych osób, w tym żołnierze powstań narodowych od Insurekcji Kościuszkowskiej do Powstania Warszawskiego, działacze niepodległościowi, wybitni pisarze, poeci, uczeni, artyści, myśliciele, lekarze, prawnicy, politycy, sportowcy, duchowni. Część z nich spoczęła w założonej w 1925 Alei Zasłużonych. Po 1945 w budynku katakumb zorganizowano mauzoleum, gdzie złożono prochy zamordowanych w obozach koncentracyjnych. Uczniowie zobaczyli m.in. groby bohaterów „Kamieni na szaniec”- Alka, Rudego i Zośki oraz autora utworu Aleksandra Kamińskiego, pomnik upamiętniający katastrofę smoleńską, grób Pawła Królikowskiego-Kusego z popularnego serialu „Ranczo” , pianisty Władysława Szpilmana, piosenkarki Kory- Olgi Jackowskiej czy też sportowców Kazimierza Górskiego, Ireny Szewińskiej oraz Kazimierza Dejny.

  Kolejnym punktem było Muzeum Wojska Polskiego, w którym uczniowie mogli zobaczyć  broń zaczepną i ochronną, sprzęt wojskowy, umundurowanie i oporządzenie, sztandary, ordery, odznaczenia, odznaki. Dużym zainteresowaniem cieszyły się samoloty i czołgi.

 Następnie uczestnicy wycieczki udali się na obiad, po którym wyruszyli Traktem Królewskim i przeszli Krakowskim Przedmieściem pod pomnik Mikołaja Kopernika i Pałac Prezydencki. Na starym Mieście mogli zobaczyć Zamek Królewski, Archikatedrę św. Jana , Barbakan oraz Pomnik Małego Powstańca, który upamiętnia najmłodszych uczestników Powstania Warszawskiego.

    Kolejnym miejscem, do którego udali się ósmoklasiści , był Królewski Ogród Świateł w Wilanowie. Tam mogli podziwiać wystawę plenerową składającą się z tysiąca kolorowych diod ułożonych w finezyjne kształty. Uczniowie weszli przez 75-metrowy  świetlisty  tunel,   w którym rozbrzmiewała muzyka klasyczna. Zobaczyli również  muzyczno-świetlne atrakcje na tarasie dolnym barokowego ogrodu. Zrobiło to na nich oszałamiające, niezwykłe wrażenie.

   Ostatnim punktem był wyjazd na XXX piętro tarasu widokowego Pałacu Kultury i Nauki . Uczniowie podziwiali nocną panoramę miasta, „z bliska” zobaczyli apartament naszej gwiazdy sportu Roberta Lewandowskiego oraz najwyższy budynek w Warszawie i  Unii Europejskiej- Varso Tower.

    Po długim i wyczerpującym dniu  pojechali na zasłużony odpoczynek oraz kolację.

 

Dzień Trzeci- Polityka, Historia

      Uczniowie dzień rozpoczęli od obfitego śniadania. Następnie udali się do Sejmu, w którym bardzo sympatyczny przewodnik oprowadził ich po obiekcie. Pokazał makietę całego obszaru Sejmu, następnie  salę posiedzeń z balkonu, potem hol głównym, na którym znajdują się  dwie tablice pamiątkowe. Pierwsza z nich dedykowana jest Posłom II Rzeczypospolitej, którzy zginęli walcząc o Polskę podczas II Wojny Światowej, druga zaś   upamiętnia Smoleńsk 2010.  Po zejściu na dolny hol zobaczyli laski marszałkowskie oraz kącik poświęcony Janowi Pawłowi II. Niestety nie udało się uczniom i opiekunom spotkać z Panią Poseł Marią Kurowską, ale do pamiątkowej fotografii został poproszony były Premier Pan Leszek Miller.

      Po opuszczeniu  Sejmu uczniowie spotkali się z przewodnikiem, Panem Olafem  i przeszli Alejami Ujazdowskimi pod Belweder, następnie udali się na spacer po Łazienkach Królewskich, który rozpoczęli pod pomnikiem Chopina.  Uczniowie zobaczyli  Pałac na Wyspie, jeden z najcenniejszych polskich zabytków w stylu klasycystycznym, z Królewską Galerią Obrazów. Weszli do Starej  Oranżerii, w której znajduje się Królewska Galeria Rzeźby z gipsowymi kopiami najsłynniejszych rzeźb starożytnego świata oraz prace niemal wszystkich najwybitniejszych polskich artystów, tworzących od początku XIX w. do połowy XX w., a także Teatr Królewski, jeden z nielicznych w Europie oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich. Oglądali  Pałac Myślewicki, Biały Dom, Wodozbiór, najbardziej efektowny budynek, jaki powiązać można z technicznymi rozwiązaniami nowożytnych inżynierów oraz malowniczo położony Amfiteatr. W zwiedzaniu  towarzyszyły im wiewiórki oraz pawie, które wzbudziły niemałe zainteresowanie.

     Ostatnim punktem ,niestety ostatniego już dnia pobytu w stolicy, było Muzeum Powstania Warszawskiego, które zostało otworzone w 60. rocznicę wybuchu Powstania. W niepowtarzalny sposób zaprojektowana ekspozycja muzealna oddziaływała  obrazem, światłem i dźwiękiem na przechodzących przez poszczególne sale uczestników wycieczki. W ciszy i pełnym skupieniu słuchali słów przewodników, którzy opowiadali o II wojnie światowej,  wybuchu powstania, ludziach biorących w nim udział oraz życiu w okupowanej Warszawie. Aranżacja wnętrza i wykorzystanie efektów multimedialnych przybliżyły powstańczą rzeczywistość.

      Niestety, wszystko co dobre kiedyś się kończy. Uczniowie pełni wrażeń, wiedzy i …zmęczeni wyruszyli w drogę powrotną. Na pewno wiadomości, historie przekazane przez Pana Olafa na długo pozostaną w ich pamięci, a tragiczne los ludzi, którzy ginęli za naszą Ojczyznę pozwolą im lepiej zrozumieć znaczenie WOLNOŚCI.


Oprac. p. Dorota Maciejowska - Buda

Data dodania: 06 grudnia 2022